Як працювати на уроці
1. Готуйся до кожного уроку. З цією метою:
- внутрішньо налаштовуй себе на успішну роботу;
- приходь у школу за 10-15 хвилин до початку першого уроку;
- перед уроком продумай план відповіді, повтори складний матеріал;
- усе необхідне для уроку підготуй завчасно.
2. Подумки відповідай разом із викликаним учнем. При цьому:
- закріплюй у пам’яті вже відоме;
- думай, як би ти побудував цю відповідь;
- будь завжди готовим доповнити сказане, виправити помилки, дати рецензію.
3. Якщо тебе викликали для відповіді:
- зберися з думками, налаштуй себе на гарну відповідь;
- відповідай чітко, зв’язно, переконливо, за продуманим планом;
- не бійся додаткових запитань; подумай, що саме запитує вчитель, а тоді відповідай;
- після відповіді проаналізуй її, врахуй усі плюси й мінуси;
- правильно сприймай оцінки; метою має бути не оцінка, а знання.
4. Бери активну участь у вивченні нового матеріалу:
- уважно слухай та осмислюй сказане вчителем;
- виділяй та запам’ятовуй головне, порівнюй з уже відомим;
- зримо уявляй, про що говорить учитель;
- виучуваний матеріал легше запам’ятовується, якщо він викликає певні почуття (захоплення, радість, зневагу тощо);
- роби записи за ходом розповіді вчителя чи повідомленнями товаришів;
- залучай усі види пам’яті: слухову, зорову, моторну.
5. У кінці уроку уважно вислухай домашнє завдання, поради вчителя щодо його виконання; якщо щось не зрозумів із матеріалу уроку, звернися до вчителя.
Мистецтво красномовства
1. Основні вимоги до усного виступу:
- головне в усному виступі – зміст, тому перш за все потрібно знати, що саме ти хочеш сказати, донести до слухачів;
- важливу роль відіграє побудова виступу (послідовність, перехід від однієї думки до іншої, підкріплення висловлювань доказами, фактами, наявність висновків);
- мова має бути правильною і багатою (використання лексичного багатства, засобів образності, прислів’їв і приказок);
- велику увагу – емоційності виступу; впливати не тільки на розум слухачів, але й викликати відповідні почуття;
- важлива також і техніка мови (зміна звучання голосу, прискорення чи уповільнення темпу, підвищення чи пониження тону, правильність дикції – правильної вимови звуків і слів);
- вирішальне значення має контакт із слухачами; якщо бачиш, що тебе перестали слухати, перебудуй виступ: перейди до цікавішого матеріалу, залучай до розмови слухачів, посиль емоційність мовлення тощо.
2. Умій бесідувати і сперечатися:
- не говори про будь-що;
- уважно, з інтересом слухай співбесідника;
- не ображайся на жарт і сам жартуй;
- умій вчасно підтримати почату розмову або спрямувати її в інше русло;
- якщо при обговоренні якогось питання виникла полеміка:
а) з’ясуй предмет суперечки, чітко сформулюй свою точку зору;
б) доказуй свою правоту двома способами: заперечуй сказане опонентом і наводь переконливі докази;
в) не переходь від полеміки до взаємних образ, не принижуй свого співбесідника;
г) сперечайся не для того, щоб перемогти, а щоб встановити істину.
3. Щоб оволодіти мистецтвом красномовства:
- перемагай сором’язливість, частіше виступай перед ровесниками, бесідуй і сперечайся з ними;
- виступай під час уроків, на заняттях гуртка чи факультативу;
- записуй свої виступи на електронні носії і критично оцінюй їх;
- читай книжки, які допоможуть оволодіти культурою мови.
Основні вимоги до читця
1. Образно мислити, а відтак емоційно збуджуватися.
2. Швидко переключатися з одного психічного стану на інший.
3. Відчувати музику мови.
4. Постійно вдосконалювати техніку мови: читати чітко, чутно і приємно.
5. Захоплюватися, але не втрачати почуття міри.
6. Бути переконаним у правоті виголошуваного.
7. В одязі – акуратність, елегантність і простота.
8. Поза – стримана і невимушена, без поганих звичок.
9. У манерах – без метушні, відкашлювань, потирань рук, переступань з ноги на ногу.
10. Мати здоровий контакт з аудиторією.
11. Міміка природно народжується з почуттів читця.
12. Жести – доречні, які підкреслюють значення виголошуваного.
13. Після прочитання твору вислухати критичні зауваження вчителя, товаришів і врахувати їх на майбутнє.