Десять умов успішної роботи
1. Будь упевненим у собі, май бажання вчитися. Немає нічого гіршого в людини, як невпевненість у своїх силах.
2. Будь уважним. Не відволікайся під час занять, а то пропустиш щось важливе, без чого наступний матеріал буде незрозумілим, нецікавим.
3. Люби трудитися. Роби все ретельно, не поспішай. Пам’ятай слова відомого американського винахідника: «В науці все вирішують 1% таланту і 99% потіння».
4. Дотримуйся чіткого режиму в навчанні. Правильно чергуй працю і відпочинок. Продумай режим дня. Умій швидко включатися в роботу. Чергуй легкі і важкі завдання.
5. Не заучуй все напам’ять. Навчися самостійно мислити: це дасть тобі можливість правильно оцінити матеріал, що вивчається, і знайти йому застосування в житті.
6. Використовуй таких своїх спільників, як уява і почуття. Коли слухаєш учителя, намагайся уявити все сказане ним.
7. Будь самостійним у навчанні. Не жди, коли знання тобі покладуть у голову. Читай, шукай, задумуйся. Пам’ятай слова поета Решетникова: «Дорога, яку сам знайшов, ніколи не забудеться».
8. Май удома свій куточок, де мають бути режим дня, розклад, необхідне приладдя, полички з літературою.
9. Частіше застосовуй свої знання на практиці: виконуй вправи, розв’язуй проблеми, зіставляй прочитане з реальним життям і роби відповідні висновки, складай план, тези, готуй повідомлення і виступай із ними. Працюй не тільки головою, а й руками.
10. Оволодівай мистецтвом праці. Намагайся розумно організувати свою роботу, з найменшими затратами.
Як виробити увагу
1. Пам’ятай слова К. Ушинського: «Увага – це двері, через які проходить усе, що тільки входить у душу людини із зовнішнього світу».
2. Використовуй у своїй роботі всі види уваги:
- мимовільну (виникає сама собою, без будь-яких зусиль з боку людини);
- довільну (виникає в результаті вольових зусиль).
3. Зосередься на роботі, яку маєш виконувати:
- внутрішньо усвідом її необхідність і постав перед собою певну мету;
- зосередься і зовнішньо: дивися на вчителя, працюй за робочим столом тощо.
4. Не відволікайся від початої роботи. Для цього прояви силу волі, щоб не виникла ситуація, за якої очі читають, а думки далеко. Зберегти увагу дозволяють такі прийоми:
- складання плану матеріалу, що вивчається;
- постановка запитань, які вимагають обдумування;
- перехід від одного виду роботи до іншого, менш подібного до попереднього;
- переказ прочитаного тексту. «Можна, - зауважував К.Ушинський, - прочитати десять разів сторінку без уваги і не пам’ятати, але не можна жодного разу переказати цієї сторінки, не зосередивши увагу на тому, що говориш».
5. Не вимагай абсолютної тиші. Невеликий шум у квартирі змушує напружувати увагу.
6. Осмислюй виучуваний матеріал. Основа уваги – розуміння. Ніколи не запам’ятаєш того, чого не зрозумів.
7. Пам’ятай: чим з більшим інтересом ставишся до своєї роботи, тим стійкішою буде увага до неї.
Як розвивати пам’ять
1. Рівень розвитку пам’яті характеризується такими показниками:
- об’ємом – кількістю матеріалу, яку здатна запам’ятати людина;
- точністю – здатністю безпомилково його відтворити;
- довготривалістю – тривалістю збереження прочитаного в пам’яті;
- оперативністю – здатністю згадувати матеріал, коли в ньому є необхідність.
2. З’ясуй, для чого потрібно запам’ятовувати виучуваний матеріал. Головне запам’ятовуй надовго, другорядне – за потребою.
3. Перш ніж заучувати будь-який матеріал, вдумайся в нього і зрозумій. Осмислене запам’ятовування в 25 разів продуктивніше за механічне.
4. Чим більше попрацюєш із навчальним матеріалом, тим краще його запам’ятаєш. Для цього:
- виділяй у виучуваному матеріалі головне, порівнюй його з вивченим раніше, перевіряй знання на практиці;
- складай план, це покращує запам’ятовування удвічі;
- матеріал не заучуй напам’ять, а опрацьовуй так, щоб міг передати прочитане своїми словами.
5. Застосовуй у навчальній роботі різні види пам’яті: зорову, слухову рухову (механічну).
6. Закріплюй у пам’яті навчальний матеріал якнайшвидше. Чим раніше повториш вивчене, тим краще воно запам’ятається. Пам’ятай, що упродовж першої доби забувається 25 % матеріалу. Тому домашнє завдання виконуй у той день, у який воно задане.
7. Для кращого запам’ятовування не тільки читай, а й переказуй прочитане. Якщо забув певні відомості, не поспішай заглядати в книжку; спочатку постарайся згадати забуте.
8. Заучуй великий текст не відразу, а з перервами. Матеріал краще запам’ятовується, якщо його повторити перед сном.
9. Застосовуй прийоми мнемотехніки, які полегшують запам’ятовування. Наприклад, дату народження певної людини краще запам’ятати, якщо звернути увагу на те, що вона співпадає з якимось, наприклад, святом.
Організація робочого місця
1. Подбай, щоб робочий стіл відповідав зросту. Залежність висоти стола від зросту: зріст: 120 – 129 см висота стола: 56 см
130 – 139 см 62 см
140 – 149 см 88 см.
Різниця між висотою стола і стільця – від 21 до 27 см.
2. Відстань від очей до поверхні стола має дорівнювати 35 см, між грудьми і столом – ширині долоні.
3. Слідкуй, щоб ноги спиралися всією ступнею на підлогу або на підніжку стола, на спеціальну підставку для них. Не замінюй стілець табуреткою, оскільки сидіння без опори на спину швидко втомлює.
4. Робочий стіл ставиться ближче до вікна, щоб світло падало зліва. Увечері використовується настільна лампа (теж зліва) з електролампочкою 60 вт, бажано з абажуром зеленого кольору.
5. Під час читання книгу корисно покласти на підставку з нахилом 45 градусів.
6. На письмовому столі не повинно бути нічого зайвого. Все має бути на своєму місці: підручники, зошити, ручка, олівець тощо.
7. Завжди потрібно мати під рукою папір для заміток, щоб не виривати листки із зошитів.
8. Біля столу бажано повісити (на відстані витягнутої руки) поличку з підручниками, словниками, довідниками, іншими потрібними книгами.
9. Перед очима мають бути календар і розклад уроків.
10. Не слід користуватися великими ручками, оскільки збільшена вага ручки навіть на один грам посилює втому.
11. При розумовій праці кровообіг мозку збільшується у 8-10 разів. Відповідно збільшується потреба і в насиченні крові киснем. Тому перед тим, як сісти за робочий стіл, не забудь провітрити кімнату.
12. Утома наступає набагато швидше, якщо працюєш у шумі, в тому числі й при музиці: це заважає сприйняттю і розумінню виучуваного.
13. Після роботи знову приведи в порядок робоче місце.