Як працювати на уроці

 

1.     Готуйся до кожного уроку. З цією метою:

-      внутрішньо налаштовуй себе на успішну роботу;

-      приходь у школу за 10-15 хвилин до початку першого уроку;

-      перед уроком продумай план відповіді, повтори складний матеріал;

-      усе необхідне для уроку підготуй завчасно.

 

2.     Подумки відповідай разом із викликаним учнем. При цьому:

-      закріплюй у памяті вже відоме;

-      думай, як би ти побудував цю відповідь;

-      будь завжди готовим доповнити сказане, виправити помилки, дати рецензію.

 

3.     Якщо тебе викликали для відповіді:

-      зберися з думками, налаштуй себе на гарну відповідь;

-      відповідай чітко, звязно, переконливо, за продуманим планом;

-      не бійся додаткових запитань; подумай, що саме запитує вчитель, а тоді відповідай;

-      після відповіді проаналізуй  її, врахуй усі плюси й мінуси;

-      правильно сприймай оцінки; метою має бути не оцінка, а знання.

 

4.     Бери активну участь у вивченні нового матеріалу:

-      уважно слухай та осмислюй сказане вчителем;

-      виділяй та запамятовуй головне, порівнюй з уже відомим;

-      зримо уявляй, про що говорить учитель;

-      виучуваний матеріал легше запам’ятовується, якщо він викликає певні почуття (захоплення, радість, зневагу тощо);

-      роби записи за ходом розповіді вчителя чи повідомленнями товаришів;

-      залучай усі види памяті: слухову, зорову, моторну.

 

5.     У кінці уроку уважно вислухай домашнє завдання, поради вчителя щодо його виконання; якщо щось не зрозумів із матеріалу уроку, звернися до вчителя.

  


Мистецтво красномовства

 

1.     Основні вимоги до усного виступу:

-      головне в усному виступі – зміст, тому перш за все потрібно знати, що саме ти хочеш сказати, донести до слухачів;

-      важливу роль відіграє побудова виступу (послідовність, перехід від однієї думки до іншої, підкріплення висловлювань доказами, фактами, наявність висновків);

-      мова має бути правильною і багатою (використання лексичного багатства, засобів образності, прислівїв і приказок);

-      велику увагу – емоційності виступу; впливати не тільки на розум слухачів, але й викликати відповідні почуття;

-      важлива також і техніка мови (зміна звучання голосу, прискорення чи уповільнення темпу, підвищення чи пониження тону, правильність дикції – правильної вимови звуків і слів);

-      вирішальне значення має контакт із слухачами; якщо бачиш, що тебе перестали слухати, перебудуй виступ: перейди до цікавішого матеріалу, залучай до розмови слухачів, посиль емоційність мовлення тощо.

2.     Умій бесідувати і сперечатися:

-      не говори про будь-що;

-      уважно, з інтересом слухай співбесідника;

-      не ображайся на жарт і сам жартуй;

-      умій вчасно підтримати почату розмову або спрямувати її в інше русло;

-      якщо при обговоренні якогось питання виникла полеміка:

а) зясуй предмет суперечки, чітко сформулюй свою точку зору;

б) доказуй свою правоту двома способами: заперечуй сказане опонентом і наводь переконливі докази;

в) не переходь від полеміки до взаємних образ, не принижуй свого співбесідника;

г) сперечайся не для того, щоб перемогти, а щоб встановити істину.

3.     Щоб оволодіти мистецтвом красномовства:

-      перемагай соромязливість, частіше виступай перед ровесниками, бесідуй і сперечайся з ними;

-      виступай під час уроків, на заняттях гуртка чи факультативу;

-      записуй свої виступи на електронні носії і критично оцінюй їх;

            -      читай книжки, які допоможуть оволодіти культурою мови.


 

Основні вимоги до читця

 

1.     Образно мислити, а відтак емоційно збуджуватися.

2.     Швидко переключатися з одного психічного стану на інший.

3.     Відчувати музику мови.

4.     Постійно вдосконалювати техніку мови: читати чітко, чутно і приємно.

5.     Захоплюватися, але не втрачати почуття міри.

6.     Бути переконаним у правоті виголошуваного.

7.     В одязі – акуратність, елегантність і простота.

8.     Поза – стримана і невимушена, без поганих звичок.

9.     У манерах – без метушні, відкашлювань, потирань рук,  переступань з ноги на ногу.

10.   Мати здоровий контакт з аудиторією.

11.    Міміка природно народжується з почуттів читця.

12.    Жести – доречні, які підкреслюють значення виголошуваного.

 

13.    Після прочитання твору вислухати критичні зауваження вчителя, товаришів і врахувати їх на майбутнє.